Image default
Lifestyle Zakelijk

Fijn thuis werken, 10 thuiswerktips.

Thuiswerken, we doen het intussen al een tijdje en het lijkt alsof steeds meer bedrijven en medewerkers de voordelen ervan in beginnen te zien.Thuiswerken en zoom meetings worden het nieuwe normaal.
Is het voor jou nog niet zo vanzelfsprekend?
Met deze 10 thuiswerktips wordt thuiswerken leuk en productief.

Tip 1: Een thuiswerkdag is ook een werkdag.

Hoewel de verleiding groot is om gewoon van je bed naar de ontbijttafel en vervolgens naar je laptop te lopen, is dit niet het beste idee. Je dagelijkse ochtendritueel zorgt voor een frisse geest die op AAN gaat. Je werkdag begint letterlijk op dat moment. Het voordeel is: je kan hem ‘s avonds ook UIT zetten. Je bakent de te werken uren dus op die manier ook af.
De hele dag in je pyjama zitten maakt je ook een beetje loom en zorgt dat de motivatie om thuis te werken wat weg-ebt. Je favoriete serie bingewatchen na de middagpauze wordt zo een aanlokkelijk idee.

Tip 2: Maak een schema voor thuiswerken.

Stel voor jezelf en je omgeving een duidelijk schema op. Grens de te werken uren af zodat daar geen misverstanden over zijn. Zijn je kinderen ook thuis? Dan is dit extra belangrijk. Plan dan ook zeker kinder-momentjes in en maak duidelijke afspraken wanneer je wel of niet gestoord kan worden. Een brandende lamp op je bureau is hierin een eenvoudig signaal: lamp aan: mama of papa is aan het werk, lamp uit: mama of papa heeft wel even tijd voor je.
Maak ook een werkplanning. Bepaal wanneer jij aan welk project zal werken en deel dit ook met je werkgever/collega’s. Zo blijf je productief en kan je werken naar je eigen gestelde deadlines.
Heb je het gevoel de controle over je werkuren kwijt te zijn? Een app als clockify kan je hierbij helpen.

Tip 3: Hou contact en voeling met je collega’s.

Een logisch gevolg van telewerken is: minder contact met collega’s. Je komt elkaar niet tegen aan de koffiemachine, in de gang of in de lift. Je onderling mailverkeer wordt nu wel meer, maar dat is niet hetzelfde als elkaars stem horen, een grapje maken of de gezinsperikelen vertellen tijdens de middagpauze. Neem de tijd om elkaar te bellen, plan af en toe eens een zoommeeting of plan je pauzes samen en ga even wandelen.

Tip 4: Neem pauze.

Vaak denken we dat we thuis ook van 9 tot 5 aan de laptop moeten gekluisterd zitten. Maar doe je dat op kantoor? De telefoon die rinkelt, je collega vraagt je wat,… Er is wel wat afleiding. De verleiding is groot om thuis continu door te werken. Even een kleine wandelingetje of even weg van je scherm doet al wonderen voor je concentratie.
Plan dus je pauzes in. Je schema kan je daarbij helpen.

Tip 5: Bescherm jezelf tegen afleiding.

Merk je dat je meteen opkijkt van elke melding op je gsm of laptop? Leidt het checken van je mail al snel tot een kwartiertje facebooken? Stel dan het digitaal welzijn van je telefoon in. Hierdoor worden bepaalde apps gemute, waardoor je geen meldingen, pop-ups of dergelijke krijgt. Heeft jouw telefoon geen digitaal welzijn? Deze apps kunnen je hierbij helpen.
Uiteraard is dit geen goed idee voor je werkmail, maar ook hier kan je kiezen om je mailbox enkel op vaste momenten van de dag te openen. Zo kan je op die momenten focussen op je mailverkeer en de andere momenten ongestoord doorwerken. En is er toch een mail die nu en onmiddellijk een antwoord nodig heeft, dan zal men je hierover zeker wel even telefonisch contacteren.

Tip 6: Drink voldoende water en eet gezond.

Waar we op kantoor vaak onze lunchpakketten meenemen, is het thuis vaak wat minder strikt. De koffie is er net wat lekkerder, een frisdrank kan wel voor een keer en die zak chips ligt je al de hele ochtend te roepen.
(lees verder onder de foto)

10 thuiswerktips, hoe het niet moet
Hoe het niet moet,…


Toch is gezonde voeding en veel water drinken echt heel belangrijk. Het zorgt ervoor dat je minder suiker-dipjes krijgt en de focus hoger blijft.

Tip 7: Check je connectiviteit.

De zoom meeting begint, maar de helft van de deelnemers zit naar zijn scherm te zwaaien om aan te geven dat ze er zijn maar hun geluid het niet doet terwijl je anderen hoort roepen dat ze er zijn terwijl je naar een zwart scherm kijkt,…

Probeer deze dingen te vermijden door ‘s ochtends even je camera en geluid te testen. Vaak helpt het even heropstarten van de pc om dit soort vervelende situaties te vermijden. Zorg in alle geval dat je tijdig aanwezig bent en alles prima in orde is.
(lees verder onder de foto)

10 thuiswerktips

Kijk zeker ook na of je toegang hebt tot de bestanden waarover het in de meeting zal gaan, zodat je vlot je scherm kan delen indien dit nodig is. Plaats de documenten eventueel in de cloud, zodat je collega’s indien nodig daar de info kunnen vinden.

Tip 8: Zorg voor je eigen thuiswerkplek.

Niet elk huis heeft een extra bureauruimte ter beschikking, maar probeer toch ergens een plaats te creëren die van jou is. Werken op de eettafel is niet alleen een heel gedoe omdat je altijd moet verhuizen en opruimen, het zorgt er ook voor dat werk en privé te fel door elkaar lopen. Op je eigen bureau kan je documenten laten liggen of netjes bij elkaar opruimen. Het brengt orde in je documenten en in je hoofd.
Hou bij het kiezen van je werkplek ook rekening met de locatie. De virtuele zoom achtergronden kunnen handig zijn als het niet anders kan, maar echt aangenaam om naar te kijken is het zeker niet.

Tip 9: Let op je houding.

Een kantoor werkplek is vaak ingericht volgens ergonomische normen. Thuis is dat vaak net niet het geval. Zorg voor een goede bureaustoel, plaats je scherm op de juiste hoogte. Zorg ervoor dat je schouders recht zijn om je rug te ontlasten. Nog meer tips nodig? Kijk dan hier.

Tip 10: Telewerk is niet automatisch zittend werk.

Uiteraard zijn er grenzen aan wat je met een laptop kan doen, maar telewerken wil niet per definitie zeggen 8 uur per dag op je bureaustoel zitten. Elk halfuurtje even rechtstaan doet wonderen voor je rug en schouders. Wisselwerken kan een optie zijn, hoewel je thuis waarschijnlijk niet over een hoog-laag bureau zal beschikken. Even met je laptop aan het keukentablet gaan staan om te werken (dit is namelijk hoger dan een bureauhoogte) neemt heel wat druk van de schouders.

Tot slot nog even dit.

Heb je deze 10 thuiswerktips gelezen, maar loopt het nog niet als een trein? Denk er dan aan: Rome is ook niet op 1 dag gebouwd. Begin met een tip toe te passen en bouw zo op.
Vergeet zeker ook niet voldoende te bewegen en te ontspannen. Want werken is belangrijk, maar je mentale en fysieke welzijn is dat nog veel meer!

Related posts

Hoe zo weinig mogelijk te bezitten (of hoe minimalistisch leven)

Steffi

4 tips om van levensstijl te veranderen

Steffi

Procrastinatie: 3 tips om zich ervan te verlossen

Steffi