Image default
Wonen

Tips om vlot te verhuizen

Een verhuizing voorbereiden vergt veel werk. Het is meer dan gewoon spullen van een woonst naar een andere verplaatsen. Behalve het materiële moet er ook aan het virtuele gedacht worden. Daarbij moet er gedacht worden aan adreswijzigingen van abonnement zoals tijdschriften en kranten, maar ook de chips van de huisdieren en niet minder belangrijk de officiële instanties zoals jouw werk, de school, de gemeente en de verzekeringen. Niet te vergeten zijn de internet-, water-, gas- en lichtleverancier. Hieronder vind je de nodige verhuis tips om niets te vergeten en alles vlot te laten verlopen.

​Hoe pak je een verhuizing aan?

Het sleutelwoord van om vlot te verhuizen is organisatie. Als je aan alles begint te denk de dag voor het verhuis dan loopt het mis. En als je aan alles in eens denkt dan zie je het einde van de tunnel niet. Daarom deze handige tip bij verhuizen: noteer geleidelijk aan wat je denk op een memo in je telefoon. Die heb je altijd bij de hand en dan kan het lijstje beetje bij beetje aangevuld worden. Ongeveer een maand voor jouw verhuisdag kan je aan dat lijstje beginnen met de 3 belangrijkste categorieën. De nieuwe woonst, de adreswijzigingen en het verhuismateriaal.

Vlot verhuizen
Vlot verhuizen vraagt wat organisatie

​Verhuizen tips: de nieuwe woonst niet vergeten

Voor je kan intrekken in jouw nieuwe woning is het essentieel dat alles woon klaar is. Dat betekend dat de verzekering in orde moet zijn en dat vanaf dag één. Je kan dezelfde verzekeraar behouden een verzekering beginnen voor je de andere beëdigd. Als je een straat tijdelijk moet blokkeren bekijk dat dan met de gemeente en informeer het verhuisbedrijf over de eventuele tijdsspanne die ze hebben en of er beroep moet gedaan worden op een externe verhuislift. Ook wil je licht, water en gas hebben vanaf het begin. Bel deze leverancier de dag dat je de sleutel in handen heb. De lectuur van de meters is dan gedaan met de vorige eigenaar of van de vorige huurder. Diezelfde dag kan er ook bekeken worden of het huis proper is en of alle licht peertje op hun plaats zitten.

​Adreswijzigingen bij het verhuizen

Snel verhuizen tips spreken ook over het werk na de verhuisdag te beperken door alles op voorhand te regelen. Je kan beroep doen op de postdienst om gedurende een maand jouw brieven door te sturen naar jouw nieuw adres, maar deze dienst is redelijk duur. Een economischer methode is de maand voor jouw verhuis kijken wat je in de brievenbus krijgt. Waarschuw de geschikte dienst over de verandering op jouw abonnement. Ga langs bij de dierenarts, ook al doe je dat een week voor het effectieve verhuis, want dieren kunnen verward raken door de omgeving verandering. Informeer jouw werk, lijkt niet zeer belangrijk, maar het is altijd goed om alles in orde te hebben. Het is trouwens de gelegenheid om jouw dagen te blokkeren waar je wettelijk recht op hebt. In dezelfde categorie heb je de school van de kinderen. Denk ook aan de autoverzekeraar en verzekeringen die gepaard gaan aan jouw sportactiviteiten, bovenop de verenigingen zelf. Niet onbelangrijk is de internet provider te waarschuwen. Ook al gebeurt het vaak dat je één dag zonder zit, je wilt niet dat het te lange aansleept. Als de gsm provider niet dezelfde is waarschuw die dan ook.

​Het verhuismateriaal

De beste zelf verhuizen tip is alles bij de hand te hebben. Zorg voor voldoende kartonnen dozen. Die kan je kopen bij groothandelaars of bij verhuisbedrijven, maar je kan er ook vinden in supermarkten. Ga gerust langs bij de winkels uit jouw buurt om te vragen om gedurende een week hun kartonnen bij te houden. Iedereen wint daarbij. Denk er aan om verschillende maten te hebben, niemand kan een doos optillen met 100 boeken in of de knuffelverzameling van jouw kind wil je niet in 5 verschillende dozen vinden. Denk ook aan plakband, krantenpapier voor de breekbare spullen en een stift om op de dozen te schrijven. Oude dekens of lakens helpen om meubels te beschermen en als er een wagen gehuurd moet worden, vergeet die dan ook niet op tijd te reserveren. Geen materiaal, maar wel essentieel, hulp vragen bij vrienden en familie. Een para extra handen kunnen geen kwaad, al is het maar om op de kinderen te passen en spaghetti klaar te hebben voor het avondeten.

Tips bij een verhuis
Tips verhuizen: alles bij de hand hebben

​Wat doen tijdens de verhuisdagen?

De beste tips voor verhuizen die er kan meegegeven worden is, begin er niet te vroeg aan. Rondlopen met kartonnen overal in huis is niet aangenaam, vaak is een deel ervan open want je hebt eigenlijk nog iets eruit nodig. Snel verhuizen gaat best als het inpakken niet verspreidt wordt over meerdere dagen. Dat wil niet zeggen dat je alles moet doen de dag dat je verhuist, er is een deel dat voorbereid moet worden. Het sorteren van wat mee moet bijvoorbeeld. Hieronder heb je een verhuizen inpakken tips stappenplan om je beter te leiden. De dagen zijn een indicatie die kunnen wijzigen in functie van de grote van jouw huis en inboedel.

​4 dagen voor het verhuizen

Sorteren! Wat gaat mee wat mag kan je geven aan een goed doel? Verhuizen is de opportuniteit om eens goed door jouw spullen te gaan. Allerlei gevoelens gaan in je opkomen, het is daarom echt belangrijk dat je emotioneel sterk staat en dat je doorbijt. Je kan er vanuit gaan dat alles wat je opnieuw ontdekt misschien geen noodzaak is. Natuurlijk mag je souvenirs houden, maar moet die oude trui die je niet meer draagt sinds 10 jaar echt mee? Als de kinderen groot genoeg zijn, kunnen zij ook door hun spullen gaan, maar soms is het gewoon makkelijker om qua speelgoed gewoon zelf de knoop door te hakken.

​3 dagen voor het verhuizen

Inpakken maar! De kleren van een ander seizoen zijn voorlopig niet nodig en mogen al in de dozen, souvenirs en ander minder gebruikte spullen kunnen volgen. Ook alles wat aan de muur hangt, mag ingepakt worden net zoals de gordijnen. Als je een extra servies hebt, sportmateriaal en strandspeelgoed hebt, kunnen die ook al in de dozen. Maak alle outdoorgerei verhuis klaar.

​Dag 1 en 2 voor het verhuizen

Maak een kleine tas met de kleren en schoonheidsspullen die onmisbaar zijn, zorg voor blikvoeding en gemakkelijk te eten fruit en houd de benodigde schoonmaak producten in een hoek. Denk ook aan wat werkgerei zoals een schroevendraaier. Doe alles in dozen en dat ruimte per ruimte. Vaak gaan de spullen van een bepaalde ruimte terug samen in eenzelfde ruimte in de nieuw woonst. En zelfs al is dat niet het geval, je blijft productiever als je niet telkens van ruimte veranderd. Schrijf op de doos zijn nieuw bestemming, kamer van Niels, speelkamer, badkamer. Niet nodig om in de details te gaan tenzij je weet dat het iets is dat je dringend nodig hebt. Dat is vaak het geval voor keukengerei of werkmateriaal. Haal de meubels uit elkaar. Hou de schroeven of ander materiaal bij de meubel. Pas op met het vastkleven met plakband want die laten sporen na. Vaak is het ook gemakkelijker om kleine stickers te kleven, op de binnenkant van een wand van een meubel of een bed, met de nodige plaats indicatie, bij voorbeeld rechts achter. De assembleren gaat een stuk vlotter op deze manier. Tips om een wasmachine te verhuizen bestaan eruit te zorgen dat er geen water meer in de buizen liggen. Kantel die om met een dweil bij de hand, bij het verplaatsen kan je die van binnenin vastnemen, maar wees voorzichtig met de trommel.

​De verhuisdag

Alles is klaar en gepakt. De huurwagen is opgepikt en de extra handen zijn er al vroeg. Leeg het huis eerste, outdoorgerei kan op het einde. Bij het uitladen zet de dozen en de meubels onmiddellijk in de juiste ruimte. Dat helpt bij het uitpakken en vermijdt dat er een ruimte volledig bezet is met dozen. Bij de laatste rit kan er iemand achter blijven voor het schoonmaken en de sleutel overhandigen. Denk er ook aan om de meters van het water, het licht en het gas af te lezen. Als het nog kan, bel onmiddellijk de leveranciers. De huurwagen moet misschien ook terug gebracht worden.

Zelf verhuizen
Zelf verhuizen of met hulp, elk zijn keuze

​Wat doen na het verhuizen?

Alles wat er op de verhuisdag niet kon. Leveranciers bellen en sleutels overhandigen. Daarna moeten de meubels gemonteerd worden en de dozen geleegd worden. Je kan kiezen om het uitpakken te spreiden over verschillende weken, maar vaak gaan bepaalde dozen dan nooit open. Best doe je dat zo rap mogelijk, Elke dag na het werk een door. Beetje bij beetje kunnen de kaders aan de muren en de gordijnen worden opgehangen.

Of je nu zelfs verhuist of via een bedrijf. Organisatie is belangrijk. Laat niets lang aanslepen, het is vermoeiend, maar hoe vlugger je uit de dozen bent, hoe vlugger je het thuisgevoel weer terug kan vinden en hoe vlugger je jouw gewoon leven weer kan oppikken.

Related posts

Het beste zwembad: de zwemvijver

Steffi

De meest bizarre woning: het hobbithuis

Steffi

10 kleine veranderingen die een nieuwe look aan je huis geven

Steffi