Image default
Gezondheid Lifestyle

Procrastinatie: 3 tips om zich ervan te verlossen

Iedereen kan wel iets uitstellen omdat je het niet graag doet of omdat jouw prioriteiten elders liggen. Je hebt het druk en wacht op het uiterste moment om een document op te sturen, een rekening te betalen, noem maar op. Het is normaal gedrag. Het wordt een probleem als je begint uit te stellen tot het te laat is of als je alles begint uit te stellen. Dit extreem uitstelgedrag kan zware gevolgen hebben. Niet enkel administratief en financieel maar ook mentaal.

Wat is Procrastinatie?

Procrastinatie of uitstelgedrag is het bewuste uitstellen van taken die je zou moeten doen en waarvan je weet dat het niet vervullen van de taak jou in moeilijkheden kan brengen en/of jouw extra stress kan opleveren. De redenen van het uitstellen kunnen variëren. Je hebt veel andere taken, je weet niet precies wat je moet doen, je doet het niet graag, enz..

Wanneer is Procrastinatie een probleem?

Op zicht is uitstelgedrag altijd een probleem, maar als het beperkt blijft tot een taak of in een tijdelijke periode dan is het niet alarmerend. Procrastinatie is zorgwekkend als het lang aansleept en als het meerder taken betreft. Het kan zelfs zo ver gaan dat de extra stress en zorgen leiden tot een depressie. Of is het andersom, depressie leidt tot uitstelgedrag? De twee gaan geval gepaard. Het is een vicieuze cirkel en zonder het te beseffen kan het tot een zware depressie leiden waar je zelfs het nut van je haar kammen niet meer ziet.

Depressie
Wanneer je opstaan zo lang mogelijk uitstel

Hoe verlos je jezelf van procrastinatie?

Ook als je niet diep in de put zit, zou je best jezelf verlossen van procrastinatie. Taken vervullen net voor de deadline zorgt voor stress en is niet altijd goed werk. Maar de taak is gedaan, wat met de zaken die geen deadline hebben? Sporten, leren naaien, een foto album maken, maar ook een cursus volgen voor een betere professionele positie of een carrière verandering. Deze zaken uitstellen brengen geen schade op zich, maar maken jou toeschouwer van jouw eigen leven. Het is daarom belangrijk om jouw uitstelgedrag te stoppen en dat kan in 3 gemakkelijke stappen.

1. Stel doelen

Maak een lijst van alles dat je wil doen en maak een planning op. Hou het realistisch! Het kunnen kleine taken zijn, zoals de kasten van de keuken schoonmaken, maar ook grotere klussen. Het is niet de bedoeling op een strikte agenda op te stellen, maar eerder een deadline die jouw de nodige druk geeft om aan een taak te beginnen. Het helpt ook om een zekere prioriteit uit te stippelen. Als je graag een cursus wilt volgen dan moet je niet beginnen zoeken in oktober wanneer alles al begonnen is. Jouw agenda moet ook soepel zijn. Als je vandaag voorzien hebt de haag te snoeien, maar het stormt, dan stel je dat best uit. Wel moet je jouw taak door iets anders vervangen om te vermijden dat je opnieuw in een slechte routine terecht komt.

2. Beloon jezelf

Als je een bepaalde taak voor een bepaalde dag voorzie en je doet die taak niet graag, dan ga je die zo lang mogelijk proberen uit te stellen. Om te vermijden dat je de ganse dag eraan denkt, doe je het best eerst in de morgen. En om jezelf extra te stimuleren, beloon jezelf. Eenmaal de rekeningen betaald en opgeruimd op de juiste plaats, beloon je jezelf met een super ontbijt. Of je gaat pas jouw vriend opzoeken wanneer je gedaan bent met stofzuigen. Voor grotere taken, die je over meerder dagen verspreidt hebt, kan je jezelf ook belonen. Het zorgt ervoor dat je gemotiveerd ben, maar vooral dat je jouw taak aan iets positief linkt. Het belonen zorgt dat nieuwe levensstijl duurzaam is. Je hebt veel minder kans terug te vallen in een uitstelgedrag met deze methode.

Procrastinatie of uitstelgedrag
Beloon jezelf na het voltooien van de taak

3. Vermijdt afleidingen

Leg jouw telefoon weg, isoleer jezelf als het kan en nodig is. Moet je op de computer werken, leg jezelf beperkingen op. Informatie opzoeken voor jouw taak is ok, de krant lezen niet. Informeer anderen over jouw planning. Ben je aan het chatten, laat dan weten dat je even onbereikbaar bent. Heb je jouw familie in huis, laat dan de ander familie leden weten dat je voor een bepaalde tijd niet gestoord wilt worden. Ook kinderen kunnen dat begrijpen. Duid op een uurwerk tot hoe laat ze je niet mogen storen en voorzie tijd voor hen daarna. Als jij de tijd met hen respecteer, zullen zij jouw isolatie tijd ook respecteren.

Werken deze tips voor iedereen?

Ja, maar iedereen moet voor zichzelf bepalen wat een realiseerbare doel is. Ben je al maanden depressief, ga jezelf dan niet onmiddellijk inschrijven in een cursus die veel werk vergt. Jouw doelen zullen taken zijn die jezelf weer in het dagelijks leven leiden. Jouw bed opmaken in de morgen, jouw kamer opruimen, koken. Om jezelf aan een planning te houden, heb je een zekere wil nodig. Op bepaalde dagen zal het moeilijk voor jou zijn de nodige energie te vinden. Het is daarom belangrijk om realiseerbare taken op te leggen. Ben je iemand die graag communiceert? Vertel dagelijks aan jouw vrienden of familie wat je voorzien hebt. Het is niet gemakkelijk om toe te geven dat je iets niet deed en dat kan een stimulatie voor jou zijn.

Procrastinatie tips
Iedereen heeft wel eens last van uitstelgedrag

Werken deze tips op lange duur?

Het is vaak zo dat eenmaal je vooruitgang boekt, een zeker bevredigend gevoel hebt. Dit gevoel zorgt ervoor dat je niet opnieuw jouw uitstelgedrag zal aanvaarden. En mocht je voor een bepaalde reden toch een slecht weekend hebben. Het procrastineren zal jou slechte tijden herinneren waardoor je de draad van het plannen snel weer oppakt. Het moeilijke is eraan beginnen. Het kan zijn dat je gedurende een periode dagelijks een innerlijke strijd moet leveren, maar die wordt telkens zwakker. Zelden is de taak even zwaar dan dat je je inbeeldde en dat merk je vlug.

Procrastinatie of uitstelgedrag, iedereen heeft er wel eens last van, maar als het jouw leven leidt, dan is het een probleem. Het is aan jou om jouw leven in jouw handen te nemen, maar doe het stap voor stap. Je gaat voor een marathon niet een sprint. Hun jezelf de tijd om een bevredigend gevoel te ontdekken voor je aan de grotere of meer hatelijke taken begint.

Related posts

De beste manier om schadelijk chemicaliën in voedsel te vermijden

Steffi

7 tips lichamelijke bewegingen waaraan we niet denken

Steffi

7 Europese superfoods

Steffi