Image default
Gezondheid

7 tips lichamelijke bewegingen waaraan we niet denken

We weten het allemaal, bewegen is gezond. Het is de beste medicatie die daar bovenop nog eens natuurlijk en gratis is. Actief zijn is goed voor het hart, de botten en de spieren, het remt diabetes en maakt het immuunsysteem sterker. Bovendien stimuleert een lichamelijke activiteit de hersenen en is het goed voor het moreel. Bewegen kan op allerlei manieren, het hoeft geen sport te zijn. Hieronder zal je enkele tips om meer te bewegen vinden. Eerst lees je de klassiekers en wat lager de minder typische tips.

In beweging komen door huishoudelijke taken

Het is een beetje een cliché, maar het is wel de realiteit of toch gedeeltelijk. Deze tips voor meer te bewegen gaat door bijvoorbeeld te stofzuigen op sportieve manier. Hetzelfde geldt voor het dweilen, afstoffen of bedden opmaken. Om deze huishoudelijke taken als lichaamsbeweging te beschouwen moet de hartslag omhoog gaan en moet je lichtjes zweten. Vijf maal per week gedurende 30 minuten één van jouw plichten intensief uitvoeren zou de kans op vroegtijdige sterven doen dalen met 25% en zou de kans op een hartziekte verminderen met 20%. Iets om over na te denken. En dan is er nog de praktische kant, je gaat sneller en hebt meer tijd om jezelf met iets anders bezig te houden.

Bewegen tips
Bewegen kan je overal doen

Gezond bewegen tips: kies het minst luie alternatief

Je weet vast waarover dit gaat, je kent de tips om meer te bewegen. De trap nemen in de plaats van de lift, naar plaatsen fietsen of wandelen en niet onmiddellijk de auto nemen, noem naar op. Natuurlijk zal trappen bestijgen van jou geen marathon atleet maken, maar het geeft een grote invloed op jouw moraal. In het begin zal je trots zijn op jezelf en dat brengt jou op een dynamisme waarbij je automatisch meer in beweging zal komen en zal recht springen uit jouw bureau stoel in de plaats van het eeuwig uit te stellen. Het is een eerste stap naar het fitter voelen die je verder brengt dan je denkt.

Meer bewegen tips door te tuinieren

Behalve het gras maaien en snoeien, is onkruid plukken ook fysiek. Andere tips om meer te bewegen zijn, kippen nemen die je op het einde van jouw tuin plaatst. Die moeten dagelijks gevoederd worden, en de eieren mogen ook niet blijven liggen. Een moestuin houd je ook zoet. Ook hier is het moreel effect groter dan het lichamelijke, grotendeels van de tijd. Soms kan een tuin activiteit veel energie vergen zoals de grond omploegen of bomen/takken zagen. Het is een zeer gezonde vorm van bewegen.

Meer bewegen thuis door te dansen

Een van de tofste beweegrichtlijn voor volwassenen en voor kinderen toch? Het is een sport, maar het voelt niet zo aan. Je hoeft niet uit gaan met vrienden om te dansen. Zet jouw lievelingslied op en laat je gaan bij jouw thuis, dans met jouw partner of jouw kinderen. Je kan het ook nemen als beweegrichtlijn voor ouderen. Ritme en intensiteit kan je zal kiezen, net zoals wanneer je het doet. Het kan tijdens het koken zijn of in de plaats van TV kijken. Herinner je de oude dansroutine die je deed als kind en leer die aan, aan jouw kinderen, of wie het ook maar wilt. Of bekijk video online die jouw nieuwe passen leert. Het is een ideale manier om meer te bewegen thuis, je hebt er niets voor nodig en je hebt vooral enorm veel plezier.

Bewegingsrichtlijnen ouderen
Dansen: een bewegingsrichtlijn voor jong en oud

De beste tip om te bewegen: spelen met kinderen

Gedaan met het gamen en TV kijken. Als je maar één tip voor meer te bewegen wilt onthouden, onthoud dan deze. Speel met de kinderen, speel actief mee. Of het nu tikkertje spelen is of een bouwspel, het maakt niet uit. Zit neer met hen, ga volop in het spel op. Kinderen hebben tonnen energie profiteer ervan en doe hen na. Het is veruit de leukste beweegrichtlijn, want niet alleen beweeg je meer, maar bovendien bouw je souvenirs op.

Beweegrichtlijn voor op jouw werk

Het eerder voor als je zittend aan een bureau werkt die deze bewegen tips kunnen gebruiken. Behalve een zitbal nemen in de plaats van een traditionele bureau stoel, kan je ook enkele spieroefeningen doen tijdens jouw werkuren. Een gemakkelijke oefening is jouw rug rechten en de buikspieren samentrekken en loslaten gedurende enkele seconden. Dit kan je meermaals per dag doen. Het recht de rug bovenop het laten werken van jouw buik. In dezelfde stijl kan je ook de billen samentrekken verschillende malen per dag. Op het begin voel je je een beetje raar, maar na een tijdje gaat dat over.

Meer bewegen tips
Beweegrichtlijnen voor volwassen zit in de details

Tips om meer te bewegen op jouw werk

Een andere oefening, dit maal om jouw beenspieren te laten werken, is seconden op de toppen van je tenen staan. Het kan discreet gedaan worden wanneer je bij de koffiemachine staat of op de bus of tram wacht. Als jij het geluk hebt een bureau te hebben die hoog is of omhoog gaat, kan je deze oefening ook tijdens het werk doen. Als je zittend moet blijven, denk er dan aan om je benen te strekken om de 50 minuten. Je om water, thee of koffie gaan, of de vuilnisbak legen. Wat er maar ook in jouw opkomt.

Wat je ook doet om je lichaam fit te houden, het maakt niet uit, maar om het op de lange duur vol te houden, geef jezelf de goede beweegrichtlijnen. Doe iets dat je graag doet, leg jezelf geen druk op. Als je wilt beginnen sporten, zoek dan wat bij jouw past. Het kan een groepsactiviteit zijn zodat je meegesleept wordt door de anderen of een individuele sport met een bepaalde eind doel. Als je sinds lang niets actief doet, laat je dan bijstaan door een dokter of specialist.
Ben je lui geworden omdat je niet van sporten houdt, begin er dan niet aan. Zoals je kan lezen hierboven, er zijn andere manieren om jezelf in beweging te krijgen. Maak je graag foto’s, perfect ga op stap in jouw stad, in een park of in jouw buurt. Het is niet intensief, maar een namiddag rondlopen in de buitenlucht is niet te onderschatten naar energie verbruik toe en voor het moraal.

Related posts

Morgenstond brengt goud in de mond

Steffi

7 leuke spelletjes tijdens het wandelen

Steffi

De gezondste kweekmethode: permacultuur

Steffi