Image default
Gezondheid

7 Europese superfoods

Superfoods! Iedereen heeft er van gehoord en sommigen hebben zich op de hype gegooid door in supermarkten allerlei superfoods te kopen of door die online te bestellen. De chiazaden uit Zuid-Amerika, quinoa uit Perou, goji bessen uit China of Mongolië, açiabes uit Brazilië, je reist de wereld rond om jouw lichaam enkel het beste te geven. Maar is dat wel zo? Is superfood eten echt de wonderoplossing voor jouw overgewicht, slapeloosheid of huidprobleem?

Wat zijn superfoods?

Het voedingscentrum over superfoods is zeer duidelijk. Vaak worden superfoods gepresenteerd als een voeding die alle voedingsstoffen hebben die het menselijk lichaam nodig heeft. Niets is minder waar, de superfoods zijn wel rijk aan een groot aantal voedingsstoffen (minimum 12 volgens sommig bronnen), maar vervangen in geen geval een gezond gevarieerd dieet. De hoge voedingsstof dichtheid van superfoods en hun antioxidanten maken ze waardevolle voedingsmiddelen en vervolledigen een maaltijd of zijn perfecte snacks. De vaak geclaimde gezondheidseffecten zijn echter niet wetenschappelijk onderbouwd. De meeste gekende superfoods komen uit exotische landen en werden naar voren gebracht door sterke marketing, een paar voorbeelden zijn hierboven genoemd, maar even super zijn bepaalde producten dicht bij ons. Behalve de vermindering van jouw ecologische voetafdruk, maak je een economische besparing met de Europese goedkope superfoods.

Superfoods
Superfoods uit Europa

Superfoods lijst

Om je een stap vooruit te helpen zal je hieronder een niet exhaustieve lijst vinden van verschillende Europese groenten en fruit die tot de categorie superfood behoren. Gemakkelijk te vinden in jouw lokale supermarkt, niet nodig om km’s te rijden of online te kopen. Super foods online kopen doen vragen rijzen. Een superfoodmix, die verschillende groenten, fruit en granen bevat, klinkt op papier goed, maar hoe gezond zijn de bewaarmiddelen die er ook inzitten? Online vindt je allerlei super snack, zoals superfood wafels, een goede gezonde snack, in de lokale supermarkt ook gekend onder de naam spelt wafels. Op internet wordt super er gewoon voor geplaatst.

* Superfood blauwe bessen

Oorspronkelijk afkomstig uit Noord-Amerika, vandaag wordt de blauwe bes ook in Europa geteeld. Rijk aan vitamine C, draagt deze bes bij aan een gezond lichaam. Praktisch om te eten bij het ontbijt in jouw yoghurt, helpt deze superfood je een portie van de dagelijkse behoefte aan groenten en fruit binnen te krijgen. Bovendien kan je de blauwe bes zowel vers lang bewaren als diepvries kopen. Pas op als je blauwe bessen in de natuur ziet, vaak zijn die niet hetzelfde als wat we in de winkels kopen en kunnen die giftig zijn.

* Superfood havermout

Zacht en smeuïg na een nachtje weken in water of melk, heeft deze superfood een cholesterolverlagend effect. In de darmen binden de vezels van deze graan cholesterol, hierdoor is het cholesterolgehalte gemakkelijker onder controle te houden. Bovendien is het een goedkope graan van bij ons die toegankelijk is voor iedereen. Door de neutrale smaak moet je de havermoutpap verrijken. Dat kan je doen met verse superfoods zoals blauwe bessen en walnoten.

superfoods kopen
Een volledig ontbijt om de dag goed te starten

* Groene superfood

Spirulina is de meeste kende groene superfood, vaak geteeld in natuurlijke waters in China of in bakken in landen rond de evenaar. Spirulina zou onder andere de vermoeidheid bestrijden en is rijk aan proteïnen. De perfecte superfood voor meer energie zo blijkt. Een goedkoper en ecologische alternatie is spinazie. Vers in een slaatje brengt spinazie 17% van je dagelijkse behoefte aan calcium binnen en 12% van jouw magnesium behoeft.

* Super walnoot

Met humor geschreven maar bloedserieus. Walnoten zijn de enige noten die alfa-linooleenzuur bevatten, deze worden door het lichaam omgezet in visvetzuren. Deze omega-3-vetzuur zou een beschermde werking hebben tegen hart- en vaatziektes. Als extra bevat de walnoot vitamine E, zoals andere noten trouwens, en zorgt de walnoot voor een lager cholesterolgehalte. Vette vis leveren meer omega-3-vetzuren, maar hebben geen plaats in een vegetarisch dieet. Bovendien is het gemakkelijker om walnoten mee te geven als tussendoortje voor de kinderen dan een stukje zalm.

* Een gezonde superfood, broccoli

Een gezonde superfood door zijn laag halte aan calorieën. De sulforafaan, aanwezig in de groente, beschermt tegen kanker. Er nog geen duidelijkheid dat extra vaak broccoli eten meer bescherming geeft, maar door de aanwezigheid van vitamine C, foliumzuur en calcium is deze groente zeker vaak welkom op jouw bord. De ecologische voetafdruk van broccoli is klein want wordt in eigen land geproduceerd.

* De nieuwe superfood: linzen

De meeste linzen kopen uit Azië en Zuid-Europa, al bestaat er een soort die ook in België of Nederland geteeld kan worden. Deze superfood bevat 32% van jouw dagelijkse vezelbehoefte, maar sterker nog gecombineerd met granen kunnen die jouw dagelijkse eiwitbehoefte dekken. Linzensoep met volkerenbrood zijn prima vleesvervangers en bovendien gezond en duurzaam. Dankzij de trage koolhydraten en de vezels aanwezig in linzen hou je de bloedsuikerspiegel in jouw lichaam stabiel. Vaak bestempeld als saai, zijn de linzen onterecht aan de kant geschoven. Verrijkt met andere groeten en kruiden, kunnen linzen hun plaats terug vinden op de borden.

Wat zijn superfoods
Linzen, een onderschatte superfood

* De beste superfood: olijfolie

De beste superfood dat je in huis moet hebben. In het zuiden gebruiken ze die al lang en dat kan je zien. Mensen leven er natuurlijk langer. Deze superfood van bij ons bevat veel enkelvoudig onverzadigde vetten, meer dan ander oliesoorten. Onverzadigde vet, zowel enkelvoudig als meervoudig, verhoogt de goede cholesterolgehalte en vermindert de kans op hart- en vaatziekte. Wetenschappelijk is bewezen dat olijfolie een positief effect heeft op de gezondheid.

Een gezonde en gevarieerd voedingspatroon is belangrijk. Er bestaat niet één product dat die volledige dagelijkse behoefte van een lichaam dekt. Superfoods helpen bij het dekken van deze behoeftes. Bij goede voedingscombinatie kan je zonder te vet en te veel te eten, gezond door het leven gaan. Variatie in jouw menu’s en variatie in superfoods zorgen er niet enkel voor dat je gezond bezig bent, maar maken jouw gerechten ook aangenamer en smaakvoller.

Related posts

De gezondste kweekmethode: permacultuur

Steffi

De beste manier om schadelijk chemicaliën in voedsel te vermijden

Steffi

4 tips om van levensstijl te veranderen

Steffi